مجله روز / قم استاد سطح عالي سمينار گفت: مجاهدين برنده هستند. روزه يكي از مصاديق جهاد است. روزه جهاد با نفس است. حجت الاسلام هادي عباس خراساني ، مدرس سطح عالي حوزه علميه ، در توصيف روز دهم نماز ماه رمضان كه گفته مي شود دهمين روز از ماه مبارك نماز است ، مي …
شرح دعاي روز دهم ماه رمضان/روزه جهاد اكبر است https://majale-rooz.ir/2021/04/شرح-دعاي-روز-دهم-ماه-رمضان-روزه-جهاد-اكب/ مجله روز Fri, 23 Apr 2021 11:12:59 0000 فرهنگ و هنر https://majale-rooz.ir/2021/04/شرح-دعاي-روز-دهم-ماه-رمضان-روزه-جهاد-اكب/ مجله روز / قم استاد سطح عالي سمينار گفت: مجاهدين برنده هستند. روزه يكي از مصاديق جهاد است. روزه جهاد با نفس است. حجت الاسلام هادي عباس خراساني ، مدرس سطح عالي حوزه علميه ، در توصيف روز دهم نماز ماه رمضان كه گفته مي شود دهمين روز از ماه مبارك نماز است ، مي …
مجله روز / قم استاد سطح عالي سمينار گفت: مجاهدين برنده هستند. روزه يكي از مصاديق جهاد است. روزه جهاد با نفس است.
حجت الاسلام هادي عباس خراساني ، مدرس سطح عالي حوزه علميه ، در توصيف روز دهم نماز ماه رمضان كه گفته مي شود دهمين روز از ماه مبارك نماز است ، مي گويد: “آه ، اجلني آلموتوكلين ليك و اجلني فيرو Fierro Fierro me Ayzyn Ladik and I Ajlny نزديكترين ها به دانش آموزان خوب يا پايان هستند ، به عبارت ديگر ، خدا ، مرا به عنوان يكي از معتبرترين و موفق ترين هاي اين ماه و نزديك ترين ها ، به لطف موتورهاي جستجو ، قرار دهيد.
وي با اشاره به تعالي “الله او را به يكي از معتبرترين ها تبديل كرد” ، افزود: اولين چيزي كه فرد با شكم خالي در دهمين روز از ماه مبارك رمضان از خدا مي خواهد اين است كه او را به يكي از قابل اعتمادترين ها برساند ” اعتماد منشأ عمل است و يكي از معاني آن پذيرش قدرت است؛ اعتماد در قلب انسان در همه امور نسبت به خدا و نفرت از ديگران است ، علاوه بر او ، ظهور اين حالت در انسان به ايمان و اطمينان قلبي بستگي دارد ، خداوند در آيه 23 سوره ما مي گويد. idah: و اگر ايمان داريد ، به خدا توكل كنيد؛ بنابراين ، م believeمنان واقعي نيز م believeمنان واقعي هستند.
اعتماد سطح توحيد است
اين استاد سمينار اظهار داشت: مديران معتقدند كه همه امور به يك قدرت بستگي دارد و آن خداست و آنها معتقدند كه همه علل و اسباب تابع قدرت الهي هستند و تحت اراده او عمل مي كنند و اين سطح از توحيد است؛ وقتي انسان توحيد علمي را پشت سر بگذارد ، به توحيد عملي و فعلي مي رسد؛ اعتماد به نفس وقتي ايجاد مي شود كه به توحيد كنوني رسيده باشد.
وي گفت: “توكل يكي از مراحل جوياي الهي است ، و توكل در واقع پذيرش وكيل در امور است ؛ مردي كه به اعمال و امور خود اعتماد دارد به خدا توكل مي كند و او را وكيل مي كند ؛ زيرا او بهترين وكيل و تنها كسي كه مي خواهد آنچه را كه مي خواهد انجام دهد ؛ كافي است. خداوند به احكام خود عمل كرده است. در حقيقت ، خداوند براي همه چيز معيار تعيين كرده است “(طلاق / 3) ، بنابراين خداوند براي همه متوليان كافي است ؛ (نسا / 81).
نويسنده اين كلام گفت: حضرت علي (ع) در اعلام اعتماد خود مي فرمايد: “ايمان بنده عبد درست نيست حتي اگر او به نام خدا با ما باشد – سبحان الله – به من اعتماد كن نام خدا ايمان بنده تأييد نمي شود ، مگر به اين معنا كه مطمئن باشد آنچه در دست خداوند متعال است براي او از آنچه با خود دارد قابل اعتمادتر است.
وي افزود: روزي پيامبر (ص) از جبرئيل پرسيد: توكل به خدا چيست؟ گابريل ادعا كرد كه دانستن اينكه اين موجود ضرري نمي رساند ، نفعي نمي برد ، نمي دهد ، يا بازدارنده نيست. بنابراين ، هر وقت بنده اي چنين شود ، براي غير خدا كار نمي كند و اميدي جز خدا ندارد و از غير او نمي ترسد؛ غير از خدا هيچ كس حرص و آز ندارد و آن اعتماد است. (بحارالانوار ، ج 68 ، ص 138 ، ص 23).
اين سخنران سطح بالا سمينار اظهار داشت: بايد توجه داشت كه اعتماد به معناي تلاش انسان نيست ، بلكه اين اعتماد به اين معني است كه شما بهترين كارها را انجام مي دهيد ، بلكه از تعجب و غرور رنج نمي بريد و نتيجه به خدا؛ پيامبر (ص) به يكي از صحابه فرمود: ابتدا زانوي شتر را ببنديد و سپس به خدا توكل كنيد؛ نبايد به اميد توكل به خدا شتر خود را در بيابان رها كنيد. در آيه 39 سوره نجم ، خداوند مي فرمايد: “و هيچ مردي نيست كه غريبه نباشد. و اين براي انسان چيزي جز نتيجه تلاشهاي او نيست. “، انسان وسايل مادي و طبيعي را در اعمال و به ويژه عبادت آماده مي كند و نتيجه چيزها را به خدا مي سپارد.
وي در توضيح موارد فوق گفت: “پيروزي به معناي نجات و رستگاري است و منظور از پيروزي معنايي است كه با پيروي از احكام الهي به كمال وجود رسيده و وارد رحمت الهي شده و خود را با موفقيت پيدا كند؛” در قرآن كريم 17 يا 18 صفت وجود دارد كه خداوند پيروزي و رستگاري را “وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ” (زنان / 13) مي داند و كساني كه اين 18 كمال را دارند ، مبارك و موفق هستند).
خراساني عباسي گفت: خداوند به سوره توبه ، آيه 20 مي گويد: “كساني كه وهجروا وجهدوا را از جانب خدا باموالهم ونفس · بالاترين درجه الله واوليك را نيز باور دارند ، آلفايزون را نيز بستر مي كنند. كساني كه ايمان مي آورند ، مهاجرت مي كنند و با ثروت خود در راه خدا تلاش مي كنند و زندگي او بالاترين مقام را در نزد خدا دارد و اين كسانى هستند كه پيروز هستند. ” در اين آيه ، خداوند واقعاً نيكوكاران را به نزد خداوند معرفي مي كند ، كساني كه ايمان آورده اند ، مهاجرت كرده و در راه خدا با خواص و جان خود جهاد كرده اند ، موفق هستند؛ طبق اين آيه ، مجاهدين از خيرين هستند و روزه يكي از مصاديق جهاد است. با شكم خالي با روح كه بزرگترين جهاد است جهاد مي كنيم.
او در آيه 13 سوره نسا said گفت ، كه الله مي فرمايد كه شي another ديگري از فيض فعلي مي گويد ، “من هيچ كدام از خدا نيستم ، الله ورسول يدخله تجاري مرا نجات مي دهد تته آلانار عظيم الفوزان خالدين وزلك ؛ اين احكام الهي است ، و هركس از خدا و رسولش اطاعت كند ، به باغهاي زير منتقل مي شود. [درختان] اين جريانات جريان دارند ، جاودانه هستند و اين موفقيت بزرگ است “، طبق اين آيه ، كساني كه مطيع خدا و پيامبر (ص) هستند و در مسير توليت حركت مي كنند ، مبارك و سعادتمند هستند ؛ بهشت در او نجات ، و خدا يك پيروزي بزرگ است. [درختان] اين جريانات در آنها جريان دارند و جاودانه هستند. اين نجات بزرگ است »(توبه / 89).
عباسي خراساني اظهار داشت: پيروزي سه مرحله دارد؛ اولين قدم در دنيا رسيدن به خوشبختي است. مرحله دوم آخرت رسيدن به شفاعت است و مرحله سوم پيروزي خداوند است؛ دو مرحله قبلي كه ايجاد شده و تمام كمالات و صفاتي كه خداوند در قرآن پيروز مي داند حاصل شده است ، بانوي الهي پيروز است و اين بالاترين مرحله نجات است؛ همان رستگاري كه حضرت اميرالم Moمنين علي (ع) بدست آورد و فرمود: تو پروردگار كعبه هستي.
نزديكان خدا توپ را از ديگران ربوده اند
وي در اظهارات فراز گفت: “و او را به نزديكان خود نزديك كن”: قرب به معناي قرب است و شخص مقرب كسي است كه خود را در پيشگاه خدا ببيند. بنابراين ، او به خود اجازه گناه در پيشگاه خدا را نمي دهد و هرگز ياد خدا را فراموش نمي كند. نزديكتر به خدا كساني هستند كه پيش قراول ايمان و عمل صالح هستند و به عبارت ديگر مي توان گفت اين افراد از همه گروه ها پيشي گرفته و توپ را دزديده اند؛ وَالسَّبِقُونَ السَّبِقُونَ ﴾10﴾ أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴾11﴾؛ و كساني كه در مقابل آنها هستند نزديك ترين افراد به شما هستند [خدا] (11) ‘؛ رسول خدا (ص) فرمود: آيا شما از موارد فوق تا سايه خدا در قيامت ايمان داريد؟ آيا مي دانيد پيشگامان سايه لطف خدا در روز رستاخيز چه كساني هستند؟ اصحاب گفتند: خدا و رسولش هوشيارترند ، فرمود: كساني كه قبلاً به آنها حق داده مي شود و اگر شر آنها را پس بزند و بر مردم حكومت كند ، از آنها قويترند؛ آنها كساني هستند كه وقتي حق به آنها داده مي شود ، مورد قبول واقع مي شوند و وقتي از آنها در مورد حق س askedال مي شود ، به گونه اي كه توسط مردم داده مي شود و آنها را قضاوت مي كنند ، گويي خودشان هستند! (تفسير مراغي ، ج 27 ، ص 134).
عباسي خراساني اظهار داشت: در حديثي نيز خوانده ايم كه ابن عباس مي گويد: من از رسول خدا (ص) در مورد اين آيه س askedال كردم ، او به من گفت: جبرئيل اين را به من گفت: كه علي (ع) و شيعيان همانند قبل از بهشت ، كساني كه نزديك به خدا هستند آنها را گرامي مي دارند؛ اين علي (ع) و پيروان او هستند كه پيشگامان بهشت و كساني هستند كه از احترامي كه خداوند به آنها قائل شده است ، نزديك به خدا هستند (همان ، ص 209).
وي با اشاره به توصيف فراز ، “به فضل شما يا سرانجام جويندگان” ، وي گفت: “همه اين آرزوها متعلق به خيرخواهي خداوند است. ما از خدا مي خواهيم كه اين سه آرزو را براي خيرخواهي خود به ما عطا كند.” ايمان و اسلام (تسليم در برابر حق) مقدمه ايمان است ، و وقتي ايمان در قلب وارد شود ، شخص محبوب خدا مي شود: “خدا نيكي را دوست دارد.” خداوند بعد از ذكر صفات در پنج آيه قرآن فرموده است خوب وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ؛ خدا نيكوكاران را دوست دارد “و اين تعبير را براي خيرين دارد ، نه براي مrsمنان ؛ اوه ، شما كه هدف نهايي انسان ها هستيد ، طالبان اين سه خواسته را در ماه مبارك رمضان داريد ، اين خواسته ها را براي خود برآورده كنيد” خدايا! ما را بساز يكي از قابل اعتمادترين ، با فضيلت ترين و نزديك ترين. آمين ، متعال. “
انتهاي پيام